W ramach projektu Politechnika Poznańska miała możliwość pozyskać rozwiązanie Espresso Labs umożliwiające zdalny dostęp do urządzeń fizycznych oraz zasobów chmurowych w postaci maszyn wirtualnych i mocy obliczeniowych znajdujących się w laboratorium Politechniki Poznańskiej. Rozwiązanie to w przyszłości ma posłużyć do realizacji w pełni zdalnych zajęć dydaktycznych w sposób możliwie imersyjny, w którym studenci będą mieli możliwość zarządzania urządzeniami tak jakby fizycznie znajdowali się w salach PP. Rozwiązanie Espresso Labs jest to usługa oparta o chmurę i lokalnie wdrożone kontrolery, która pozwala na tworzenie rozbudowanych laboratoriów opartych o fizyczne i wirtualne urządzenia wraz z pełną obsługą zarządzania nimi za pośrednictwem aplikacji web. W ten sposób przygotowane środowisko może zostać wykorzystane zarówno w procesie dydaktycznym, jak i w przypadkach testowania nowych rozwiązań czy prowadzenia działań badawczo-rozwojowych. Dostęp użytkowników do poszczególnych składowych systemu może być zrealizowany zarówno w sposób swobody w oparciu o ich rejestrację, jak i akcydentalny bazując na rozbudowanym mechanizmie generacji czasowych kluczy jednorazowych. Zainstalowany w laboratorium kontroler w pełni izoluje środowisko laboratorium i pozwala na budowę jego infrastruktury bez bezpośredniego połączenia z siecią publiczną, a komunikacja do poszczególnych urządzeń w ramach laboratorium może odbywać się z wykorzystaniem protokołów Telnet, SSH, RDP i RBF (VNC).
Dzięki temu rozwiązaniu, przedstawiciele Uczelni Partnerskich mają możliwość dostępu do zasobów Politechniki Poznańskiej takich jak: routery, przełączniki oraz firewalle wiodących producentów takich jak Cisco oraz Huawei, serwerów z utworzonymi na potrzeby kształcenia w obszarze cyberbezpieczeństwa maszynami wirtualnymi zawierającymi niezbędne oprogramowanie dla konkretnych przedmiotów, a także urządzeń IoT. Na potrzeby wdrożenia tego rozwiązania oraz szkolenia z jego stosowania w procesie kształcenia przedstawiciele Politechniki Poznańskiej opracowali instrukcje zarówno dla prowadzących i administratorów systemu, jak i studentów będących użytkownikami końcowymi.
Pracownicy Politechniki Poznańskiej odbyli także podróże do 6 Uczelni Partnerskich w celu prezentacji rozwiązania i pomocy w wdrożeniu umożliwiającego jego wykorzystanie przez Partnerów w procesie kształcenia. Oprócz wizyty u głównych Partnerów w realizacji projektu (Uniwersytetu w Mons i Uniwersytetu w Katanii), zdecydowano o odwiedzeniu nowych Partnerów w projekcie EUNICE Politecnico de Viseu (Portugalia), Karlstads University (Szwecja) oraz University of Peloponnes (Grecja), a także jednym z głównych uniwersytetów zainteresowanych współpracą w zakresie cyberbezpieczeństwa Uniwersytecie w Kantabrii (Hiszpania). Pozostali Partnerzy otrzymali od Politechniki Poznańskiej materiały szkoleniowe w formie instrukcji oraz zorganizowane zostało spotkanie online na którym przedstawiono możliwość korzystania z rozwiązania w celu podniesienia jakości kształcenia.




