W dniach 12-23.09.2022 odbywała się wizyta studyjna zespołu z Politechniki Poznańskiej na Università di Catania we Włoszech. W skład delegacji z Politechniki Poznańskiej wchodzili: prof. dr hab. inż. Mariusz Głąbowski, dr inż. Maciej Sobieraj, dr Joanna Weissenberg oraz mgr inż. Piotr Kontowicz.
Podczas dwutygodniowego pobytu odbyło się szereg spotkań zespołu z Politechniki Poznańskiej oraz zespołu prof. Sebastiano Battiato z uniwersytetu w Katanii w celu poznania potencjału laboratoriów i możliwości zdalnego dostępu do nich, zakresu prowadzonych zajęć dydaktycznych oraz metod ich prowadzania. Umożliwiło to przeprowadzenie dyskusji nad optymalnym wykorzystaniem potencjału uniwersytetu w Katanii w projekcie. Głównym obiektem dyskusji była tematyka i zakres przygotowywanych przedmiotów dla profilu kształcenia Cybersecurity dla wszystkich uczelni partnerskich EUNICE.
Odbyło się również kilka sesji spotkań z doktorantami uniwersytetu w Katanii. Podczas tych spotkań przedstawili oni tematy oraz wyniki aktualnie prowadzonych badań, które skupiały się w większości wokół tematyki Digital Forensics. Cykl spotkań uwypuklił możliwe obszary współpracy pomiędzy uczelniami.
Jednym z kolejnych spotkań tym razem już mniejszych zespołach było spotkanie z doktorantem z uniwersytetu w Katanii Marcello Maugeri, prowadzącym zajęcia dydaktyczne i prace badawcze w obszarze automatycznego testowania urządzeń IoT. Podczas spotkania wymieniono się spostrzeżeniami na tematy bezpieczeństwa systemów IoT, ich budowy, zarządzania, utrzymania oraz projektowania. Podjęto też wstępne rozmowy dotyczące wspólnych badań wraz z zaangażowaniem w nich chętnych studentów. Poruszono też kwestię możliwej organizacji międzyuczelnianego koła naukowego skupiającego się na tematach cyberbezpieczeństwa, pozwalającego studentom na łatwe nawiązywanie kontaktu z innymi osobami o tych samych zainteresowaniach badawczych.
Spotkanie z Davide Micale – doktorantem z uniwersytetu w Katanii – pozwoliło na zidentyfikowanie możliwości współpracy dydaktycznej i badawczej w zakresie wykorzystania rozwiązań IoT zwiększających bezpieczeństwo drogowe.
W trakcie większości spotkań poruszane były także tematy dotyczące diagnozowania i rozwiązywania ewentualnych problemów, które mogą wystąpić przy próbie zdalnego udostępniania laboratoriów studentom EUNICE. W ramach spotkań udało się wskazać pierwsze problemy związane ze współdzieleniem infrastruktury laboratoryjnej i zaproponować wstępne rozwiązania, które na przestrzeni kilku tygodni będą testowane. Wiele z wykrytych problemów wynika z polityki bezpieczeństwa danej uczelni oraz z dostępnego typu urządzeń i możliwości zarządzania nimi z wykorzystaniem oprogramowania EspressoLab. Pozwoli to na etapie opracowywania wspólnej oferty dydaktycznej u danego partnera na optymalizację rozkładu zasobów laboratoryjnych i ludzkich na potrzeby 3-semestralnego programu kształcenia w zakresie cyberbezpieczeństwa.
















