Zadanie 1 – Przygotowanie pilotażowego laboratorium Wnioskodawcy do pracy zdalnej z lokalizacji Partnerów oraz adaptacja VirtualLab do realizacji zajęć w trybie hybrydowym.
Dla realizacji celów projektu i oferowania nowoczesnego profilu kształcenia z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań niezbędnym jest dostosowanie laboratoriów do potrzeb nauki na odległość. W związku z tym, w ramach Projektu planowane jest pilotażowe wdrożenie w laboratorium Wnioskodawcy rozwiązania Espresso Labs (produkt polskiej firmy). Jest to rozwiązanie umożliwiające tworzenie rozbudowanych laboratoriów wyposażonych w fizyczne i wirtualne urządzenia wraz z pełną obsługą zarządzania nimi. Docelowo, w ramach wszystkich zajęć laboratoryjnych profilu kształcenia przewiduje się wykorzystanie około 320 niezależnych urządzeń, takich jak m.in. przełączniki, rutery, firewalle, urządzenia IoT. Dzięki Espresso Labs, studenci w dowolnej chwili i z dowolnej lokalizacji będą mieli możliwość uzyskania dostępu do każdego z tych urządzeń, tak jakby znajdowali się fizycznie w laboratoriach PP, BTU, UNICT. Będą mogli włączać i wyłączać poszczególne urządzenia, wykonywać na nich niezbędne konfiguracje przygotowane przez prowadzącego zajęcia, a także realizować własne pomysły w procesie samokształcenia.
W ramach Projektu przewiduje się zakup, na potrzeby pilotażowe i demonstracyjne, pojedynczego produktu Espresso Labs, który pozwala na obsługę 32 urządzeń, w cenie około 2500 zł za urządzenie.
Studenci będą mieli możliwość zapoznania się z pełną ofertą laboratorium (docelowo: wszystkich laboratoriów Wnioskodawcy i Partnerów) wraz z wykazem sprzętu, możliwość rezerwowania dostępu do zestawów laboratoryjnych, itp. Wszystkie urządzenia będą mogły być grupowane przez prowadzących zajęcia w zestawy, dla których zostaną stworzone konkretne zadania i instrukcje laboratoryjne.
Dzięki opisanemu wyżej rozwiązaniu studenci będą mogli – docelowo – realizować wspólny profil kształcenia na PP, BTU i UNICT, wraz z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych w sposób zdalny, bez negatywnego wpływu wynikającego z braku dostępu do fizycznych urządzeń (w ramach wnioskowanego Projektu testowany będzie dostęp od jednego laboratorium PP). Studenci nie będą ograniczeni jedynie do środowisk symulacyjnych i uzyskają wiedzę oraz umiejętności pracy na rzeczywistych urządzeniach.
Studenci BTU i PP będą ponadto posiadali możliwość korzystania z dedykowanego do kształcenia hybrydowego VirtualLab opracowanego w ramach projektu EUNICE, mogącego pomieścić 24 studentów. VirtualLab w ramach projektu zostanie przystosowany na potrzeby profilu kształcenia cybersecurity: studenci będą mogli uzyskiwać dostęp do zasobów laboratoryjnych oraz uczestniczyć w wykładach stacjonarnych i zdalnych; wykorzystywać nowoczesne oprogramowania do budowy i analizy sieci komputerowych (NetSim, symulatory wiodących dostawców sprzętu sieciowego Cisco, Check Point). Studenci będący na dwóch różnych uczelniach będą mogli jednocześnie pracować na tym samym sprzęcie, prowadzić wspólne badania, a także rywalizować między sobą w zakresie bezpieczeństwa systemów.
Zadanie 2 – Nawiązanie współpracy z firmami w celu dostosowania programu do zapotrzebowania rynku pracy.
W celu realizacji celów projektu, niezbędnym jest nawiązanie ścisłej współpracy z firmami o zasięgu międzynarodowym w celu dostosowania oferowanego profilu kształcenia w zakresie cyberbezpieczeństwa do zapotrzebowania rynku pracy. W związku z tym planowane jest zawiązanie ścisłej współpracy z obecnymi partnerami PP, BTU i UNICT oraz znalezienie nowych partnerów, którzy mogą wskazać swoje
zapotrzebowanie w zakresie wiedzy i umiejętności studentów.
Kluczowymi obszarami działalności, w których będą poszukiwani przedsiębiorcy zagraniczni, są obszary obejmujące sieci teleinformatyczne, systemy chmurowe i dane masywne (ang. Big Data), systemy Internetu Rzeczy, przetwarzanie obrazów na potrzeby systemów bezpieczeństwa, bezpieczeństwo sprzętowe, bezpieczeństwo funkcjonalne, audyty bezpieczeństwa. Wśród obecnych parterów znajdują się firmy skłonne pomóc w realizacji tego celu, takie jak m.in. Check Point Software Technologies Ltd., Huawei Technologies Co., Ltd., Intel Corporation. Oprócz tego niezbędnym jest jednak nawiązanie nowych kontaktów biznesowych. W tym celu wzmocniona zostanie współpraca z firmą Cisco System, jednym z największych producentów sprzętu sieciowego na świecie, firmą Axis Communications, jednym z światowych liderów w zakresie kamer sieciowych oraz wieloma innymi firmami takimi jak: Volkswagen, Hoffmann-La Roche, Nokia, Solaris.
Realizacja tego zadania umożliwi opracowanie profilu kształcenia, po którym studenci będą przygotowani do pracy zawodowej w obszarze bezpieczeństwa dla największych firm na świecie, dzięki znajomości trendów i potrzeb w wielu sektorach. Z punktu widzenia opracowania nowoczesnego profilu kształcenia niezbędnym jest bowiem, aby nadążał on za potrzebami rynku pracy. Wsparcie firm jednocześnie może przełożyć się na stypendia dla studentów, staże i praktyki, a także w przyszłości na doktoraty wdrożeniowe. Dodatkowo, realizacja powyższego zadania przełoży się na wzrost atrakcyjności studiów i podwyższenie ich jakości.
W celu pełnej realizacji celu przeprowadzone zostaną:
- spotkania w siedzibach firm mające na celu poznanie struktury zatrudnienia oraz zapotrzebowania, a także dokładną charakterystykę działalności,
- ankiety mające na celu wskazanie obszarów w których istnieje największe zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, a także wskazanie konkretnych umiejętności oraz wiedzy którą powinien posiadać pracownik na wybranych stanowiskach,
- spotkania w celu opiniowania gotowego profilu kształcenia oraz sugerowania zmian w celu poprawy jego jakości,
- rozmowy z przedstawicielami firm w celu znalezienia specjalistów którzy mogliby zrealizować seminaria dla studentów w ramach profilu kształcenia na temat pracy w obszarze cyberbezpieczeństwa w międzynarodowych firmach.
Zadanie 3 – Dostosowanie profilu kształcenia Cybersecurity do potrzeb rynku pracy i wspólnego oferowania studiów partnerom Projektu EUNICE dla mobilności hybrydowej.
W celu realizacji celów projektu, opracowany zostanie nowoczesny 3-semetralny profil kształcenia w zakresie cyberbezpieczeństwa oferowany przez PP, BTU i UNICT studentom wszystkich uczelni partnerskich EUNICE. Dzięki nawiązanej współpracy z firmami w zadaniu 2 całość profilu będzie dostosowana do zapotrzebowania rynku pracy i będzie obejmowała nowoczesne rozwiązania opracowane w zadaniu 1.
Opracowanie nowego profilu kształcenia zostanie zrealizowane poprzez przystosowanie aktualnie oferowanych profili kształcenia w zakresie cyberbezpieczeństwa na PP, BTU i UNICT oraz opracowanie nowych materiałów dostosowanych do nauki w formie hybrydowej/zdalnej z wykorzystaniem zdalnego dostępu do laboratoriów. Zakłada się przygotowanie materiałów dydaktycznych w formie nagrań części wykładowej dostępnych w dowolnym momencie na dedykowanej platformie. Zajęcia laboratoryjne zostaną przygotowane w formule umożliwiającej realizację zajęć na odległość z wykorzystaniem zdalnego dostępu do urządzeń przy użyciu oprogramowania opisanego w zadaniu 1. Dla przedmiotów, w których nie jest wymagany dostęp do urządzeń, a jedynie specjalistyczne oprogramowanie, przygotowane zostaną maszyny wirtualne z niezbędną konfiguracją, dostępne zdalnie, co znacznie ułatwi pracę studentom.
Zakłada się opracowanie 1000 godzin zajęć, z czego około 70% będą obejmowały zajęcia laboratoryjne oraz wykłady, natomiast pozostałe 30% będzie poświęcone na projekty, ćwiczenia oraz dedykowane seminaria. 30% godzin zostanie opracowane przez BTU i będzie poświęcone bezpieczeństwu systemów fizycznych, systemów z ograniczonymi zasobami i oprogramowania oraz etycznemu hakowaniu systemu i badaniu ich bezpieczeństwa poprzez testy penetracyjne. 10% godzin zostanie opracowane przez UNICT, które przede wszystkim zostanie poświęcone cyfrowej kryminalistyce śledczej. Pozostałe godziny zostaną opracowane przez PP obejmując: podstawy cyberbezpieczeństwa i kryptografii; bezpieczeństwo aplikacji, sieci bezprzewodowych, systemów komputerowych, sieci teleinformatycznych w tym sieci definiowanych programowo, systemów IoT oraz BigData.
Wszystkie materiały zostaną dostosowane do nauki hybrydowej/zdalnej dla studentów EUNICE. Studenci znajdujący się na terenie BTU i PP będą mogli wykorzystywać dostęp do wszystkich zasobów i oprogramowania poprzez VirtualLab opisany w zadaniu 1 i w ten sposób uczestniczyć w zajęciach (poza dostępem fizycznym). Jednocześnie wszyscy studenci będą posiadali dostęp do nagrań części wykładowej, ćwiczeń i seminariów, a także instrukcji laboratoryjnych w formie plików pdf. Dodatkowo dzięki opisanemu w zadaniu 1 rozwiązaniu będą posiadali dostęp do urządzeń w laboratoriach PP i BTU z dowolnego miejsca poprzez sieć Internet, a dzięki maszynom wirtualnym do oprogramowania niezbędnego do realizacji studiów. Opracowane zostaną filmy prezentujące zasoby laboratoryjne i instruktażowe ułatwiające korzystanie z proponowanych innowacyjnych narzędzi.
Zadanie 4 – Organizacja wizyt studyjnych w siedzibie Wnioskodawcy i Partnerów
Kadra dydaktyczna Wnioskodawcy i Partnerów odbędzie wizyty studyjne u pozostałych uczestników Projektu w celu poznania m.in. potencjału ich laboratoriów, zakresu prowadzonych zajęć dydaktycznych, metod prowadzania zajęć. Zakłada się wizytę 4 osób z każdej uczelni u każdego z Partnerów.
W celu zapewnienia skutecznego zapoznania się z potencjałem laboratoryjnym i metodami prowadzenia zajęć zakłada się pobyty minimum 2 tygodniowe. Przewiduje się, że wizyty pracowników dwóch uczelni w siedzibie trzeciej uczelni zostaną ze sobą zsynchronizowane. Zapewni to możliwość dyskusji nad optymalnym wykorzystaniem potencjału danego uniwersytetu we wspólnym przedsięwzięciu. W wyniku wizyt studyjnych zdiagnozowane zostaną także ewentualne problemy, które mogą wystąpić przy próbie zdalnego udostępniania laboratoriów studentom EUNICE. Mogę one wynikać zarówno z polityki bezpieczeństwa danej uczelni, jak i z dostępnego typu urządzeń i możliwości zarządzania nimi z wykorzystaniem oprogramowania EspressoLab. Wykrycie ewentualnych problemów na tym etapie opracowywania wspólnej oferty dydaktycznej u danego partnera pozwoli na optymalizację rozkładu zasobów laboratoryjnych i ludzkich na potrzeby 3-semestralnego programu kształcenia w zakresie cyberbezpieczeństwa.